نتیجه گیری (حمد ونماز)

( سوره حمد ، معادل کل قران و حاوی همه معارف آن است، لذا جایگاه ویژه ای در نماز پیدا کرده و باید در شبانه روز چندین بار تکرار گردد. همچنین از رسول خدا نقل شده که «ام الکتاب افضل سوره های قرآن است و این سوره شفاء هر دردی است الا مرگ».DV-00~91

در این چند روزی که در مورد سوره حمد تحقیق می کردم و بعضی از مطالب را در اینجا بیان نمودم ولی باز هم می گویم شاید درک من خیلی ضعیفه و هنوز نمی تونم نتیجه گیری خوبی از سوره حمد داشته باشم و این که چرا در نماز انرا می خوانیم ولی برداشتم را می گویم. در ابتدای امر اینکه اغلب ما در بیان و قرائت ان کوتاهی می کنیم مثلا بعضی مواقع صرف اینکه کار داریم زود نماز را می خوانیم وبعضی وقت ها حتی نمی فهمیم چی خوندیم و اون فضای روحانی و معنوی نماز را از دست می دهیم .ولی یک سوال در ذهن من شکل گرفت و از کسانی پرسیدم گفتند که اگر نماز را نخونند که انگار یک چیز کم دارند به نظر شما علت این موضوع همین از دست دادن می باشد.؟ اما در مورد قرائت ! اگر خوب و صحیح خوانده شود باعث می شود ذهن ما پراکنده نشود .جالبه بیشتر افراد که نماز را می خوانند به این امر اشاره کردند که ذهنشون در امور دنیوی هنگام نماز بیشتر می شود و حتی مسائلی که حتی فکرشان را نمی کنند به یاد می اورند شاید الان بگید اینکه خوبه , اره ولی خودمون را که نمی خواهیم قانع کنیم به نظر من درک نادرست ما از نماز می باشد , در جامعه امروز همه کار می کنیم برای بهتر زندگی کردن ولی حتی از خودمون نمی پرسیم که چرا تلاش می کنیم و برای چه این همه سعی می کنیم در زندگی به خوشبختی برسیم و شاید در همین گیرو دار زندگی برای رسیدن به هدفمون از هر دروغ و نیرنگی هم استفاده می کنیم ,و اینکه بعضی ها در پشت این امر مقدس خود را قایم می کنند و به خودشون القا می کنند همین که نماز می خوانند اصلا گناهی مرتکب نمی شوند که این ناشی از گمراهی می باشد ,این دلیل جز گول زدن خودشون هیچ سودی نداره .چون به این معتقدم هر کس که واقعیت معنوی نماز را درک کرده باشد هیچ وقت به گناه و گمراهی کشیده نخواهد شد و در نتیجه به همون راه راست هدایت می شود شاید الان در خودتون بگید که کار دشواریه , اره ولی باید سعی کرد که هر چه زودتر خود و خدای خود را بشناسیم وگر نه زمانی می رسد که پشیمانی سودی نخواهد داشت.

در نتیجه این مطالب که در بیشتر سایت هایی که تفسیر سوره حمد را بیان کرده بودند این جملات واقعا برای من جالب بود امیدوارم شما هم بپسندید.

امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت نموده که فرمود از رسول خدا شنیدم که « خداوند عزوجل فرموده است که فاتحه الکتاب را بین خود و بنده ام تقسیم نمودم. نصف آن از آن من، و نصف دیگر آن، از آن بنده من است. پس هر گاه بنده بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند می فرماید: بنده من به نام من آغاز کرد و بر من است که اموزش را به انجام رسانم و احوالش را مبارک گردانم. و چون بگوید الحمدالله رب العالمین، می فرماید؛ بنده من مرا ستایش کرد و دانست آن نعمتهایی که او را فرا گرفته از سوی من است و بلاهایی که از او دور گشته به لطف من بوده است، گواه می گیرم شما را که نعمتهای آخرت را هم به نعمتهای دنیایش اضافه کنم، و بلاهای آخرت را هم برای او به نعمتهای دنیا اضافه کنم، و بلاهای آخرت را هم از او دور گردانم. و چون بگوید الرحمن الرحیم، می فرماید، گواهی داد که من بخشنده و مهربان هستم، گواه می گیرم شما را که بهره و نصیبش را از نعمت و عطای خود زیاد گردانم و چون بگوید مالک یوم الدین، می گوید گواه می گیرم شما را که همچنانکه او اعتراف نمود که من مالک روز حساب هستم، حسابش را آسان بگیرم و حسناتش را قبول، و از گناهانش در گذرم. و چون بنده بگوید ایاک نعبد ، می فرماید، راست می گوید بنده من، تنها مرا می پرستد، گواه می گیرم شما را که او را بر این عبادت پاداشی دهم که هر آنکس که در این عبادت با او مخالف است بر او غبطه خورد، و چون بگوید و ایاک نستعین، می فرماید از من کمک خواست و به من پناه آورد ،گواه می گیرم شما را که او را یاور و کمک کار باشم و در شداید و سختیها به فریاد او رسم و روز گرفتاری دست او را بگیرم. و چون بگوید اهدنا الصراط المستقیم تا آخر سوره، می فرماید این برای بنده من است و هر چه که طلب کند به تحقیق دعای او را اجابت نمودم و آنچه را که آرزو داشت به او عطا کردم و از آنچه که می ترسید او را ایمن نمودم.(میرزا جواد، ملکی تبریزی، اسرارالصلوه، رضا رجب زاده، ص۴۰۷-۴۱۱٫ )

ودر اینجا هم می گویم هر چه تحقیق در این سوره انجام گیرد باز هم کم می باشد.امیدوارم که هر چه زودتر حقیقت واقعی را درک کنیم.

ولی سوال که خیلی مطرح برای من دلیل اینکه عده زیادی هنوز نماز را جز واجبات نمی دانند چیه؟واکثر این سوالات از نظر من یک جواب بیشتر ندارد شما چی فکر می کنید؟

  1. sabz
    مرداد ۱۰م, ۱۳۸۸ در ۲۳:۴۲ | #1

    salam
    jomalate payanie matn kheili delneshin boodand. benazre manam elate khande shodane in soore dar namazha hamin mibashad ke in soore ham marboote be khoda hast ke ma bazi az sefathaye khodaro bayan mikonim va ham inke dar edame az khoda mikhahim ke hamvare dar kenare ma bashad va ma ra be rahe rast hedayat konad. vaghti adam be maniye kalamati ke ada mikone tavajoh mikone vaghean bayad be khodash bebalad.
    baziha namaz mikhonand ke rafe taklif karde bashand, (be nazare man hamin ham bad ist choon hadeaghal 5 bar dar rooz be khodeshon yadavari mikonand ke khodaei ham hast) bazi digar ham ba namaz khondan be ahdafe ghashangi miresand.
    agar dar hengame namaz be maniye kalamat va inke khoda darad be sokhanane ma goosh midahad tavajoh konim, kamtar fekremoon part khahad shod.
    be nazare man namaz bar moslemin vajeb shod ta ba tavajoh be maniye An, ansanha pey be vojoode hamishegi va dar hamejaye khoda bebarand, chonke chegoone momken ast, kasi namaz bekhanad vakhodar ra ba chand sefate ziba bayan bekonad va az ou komak bekhahad, vali chand daghighe bad az An, mashghoole gonah gardad? kasi ke be manaye vagheei namaz mikhanad, ghabl az anjame har gonahi be yadsh miyayad ke chand lahze pish dasht ba khodaye khod sohbat mikard, pas chegoone mitavan dar mahzare ou gonah kard.
    ingoone ast ke ensanha mitavanand rahe dorost ra peida konand va be sa’adat dast beyaband.
    dar morede soale akhar bayad barresi kard ke chera aabha namaz nemikhanand. aya az sare doshmani bakhast ya namaz khondano kare bihoode midoonand ya motaghedand ke be 1 nahve dige ba khoda razo niyaz mikonand ya …..
    mavared kheili ziyadand, darmorede hamegi nemitavan 1 nazare sabet dad.
    ehtemalan shoma mikhai begi ke dar zendegishoon hadaf nadarand va nemidoonand chera mashghoole talash hastand? va dar zendegishoon be pochi resideh and. in ham mitoone dorost bashe vali be nazare man nemishe hamaro be 1 cheshm negah kard. adama motafavetand ma nemitoonim age goroohi mesle ma fekr nakard ro kamelan rad konim ya …..
    in mozou khod jaye bahse ziyadi dare ke dar in majaal nemigonje. moghei ke tedade bazdid konandeha ziyad shodand, mitoni in mozu ro be bahs bezari. albate hamegi bayad Astaneye tahamolemoono darmorede nazarete mokhalef bala bebarim va ba tafakor harf bezanim.
    ya hagh

    • admin
      مرداد ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۰۰:۲۶ | #2

      khili mamnon az didgaheton,jaleb bod ,are nemishe hala kasi namaz nemikhone adame badi bashe che basa az afradi ke namaz mikhonand khili behtar bashand ,soali ke hamishe zehne mano mashghol karde chera kasani ke edaye iman mikonand vali be badanhaye khodeshon zarar miresonand (sigar,mashrob va..)va bad ba eftekhar migoyand be kasi zarari nemirese ???va bad migoyand ham namaz mikhonim ham inke …….

  2. sabz
    مرداد ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۰۰:۳۲ | #3

    didgahe adama va farhangashoon ba ham motafavete.
    baziya motaghedand ke marg haghe vali baraye hamsaye.
    goftam , kheiliha namaz mikhoonand, faghat baraye rafe taklif, faghat hamin.

  3. admin
    مرداد ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۰۰:۵۸ | #4

    jalebe shayad in 1 vaghiate ke bishtare maha dar bazi mavared ingone fekr mikonim ke marg khobe baraye hamsaye ba in 1 jedan moafegham ;)

  4. hamed
    اسفند ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۱:۳۸ | #5

    merci az tahghighetoon khoda ajreton bede man khayli alaghe daram dar bare sore ha va maanishon bedonam chonarabim ziyad khob nist

    • admin
      اسفند ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۱۸ | #6

      خیلی منون از دیدگاهتان متاسفانه دیگه این راه را ادامه ندادم ………… افسوس :(

  1. هنوز بازتابی وجود ندارد